سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم خواسته دنیا خرده گیاهى است خشک و با آلود که از آن چراگاه دورى‏تان باید نمود . دل از آن کندن خوشتر تا به آرام رخت در آن گشادن ، و روزى یک روزه برداشتن پاکیزه‏تر تا ثروت آن را روى هم نهادن . آن که از آن بسیار برداشت به درویشى محکوم است و آن که خود را بى نیاز انگاشت با آسایش مقرون . آن را که زیور دنیا خوش نماید کورى‏اش از پى در آید . و آن که خود را شیفته دنیا دارد ، دنیا درون وى را از اندوه بینبارد ، اندوه‏ها در دانه دل او رقصان اندوهیش سرگرم کند و اندوهى نگران تا آنگاه که گلویش بگیرد و در گوشه‏اى بمیرد . رگهایش بریده اجلش رسیده نیست کردنش بر خدا آسان و افکندنش در گور به عهده برادران . و همانا مرد با ایمان به جهان به دیده عبرت مى‏نگرد ، و از آن به اندازه ضرورت مى‏خورد . و در آن سخن دنیا را به گوش ناخشنودى و دشمنى مى‏شنود . اگر گویند مالدار شد دیرى نگذرد که گویند تهیدست گردید و اگر به بودنش شاد شوند ، غمگین گردند که عمرش به سر رسید . این است حال آدمیان و آنان را نیامده است روزى که نومید شوند در آن . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :17
بازدید دیروز :138
کل بازدید :837853
تعداد کل یاداشته ها : 404
103/2/11
7:2 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
قیاسی کنگاوری[2784]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
منطقه و بیداری اسلامی نسیم معرفت اندیشه نگار عاشق آسمونی پایگاه امام جعفر صادق شهیدیه پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار در انتظار آفتاب خورشید تابنده عشق ###@وطنم جزین@### گل رازقی خسته عشق نقاشخونه برادرم ... جایت همیشه سبز ... ان سالهای دوست داشتنی دارالقرآن الکریم صادق آل محمدص حسن آباد جر قویه علیا پارمیدای عاشق دلبری جاده های مه آلود hamidsportcars دوراهک فانوس عشق سپیده خانم سرچشمه ادب و عرفان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید مــــبــــلـــــــغ اسـلـــام لنگه کفش مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی گل باغ آشنایی .عاشق خدا . وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید) کلبه بصیرت •°•°•کلبه تنهایی من•°•°• بلوچستان دخترک خنده رو :) اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی آسمون آبی چهاربرج شکوفه های گیلاس روستای فرهنگی تاریخی تمدنی کوه پنبه سه ثانیه سکوت نگارستان خیال ...تـــــــــــــــــــــــــــــا خــــــــــــــــــــــــــدا جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی وبلاگ شخصی حامد ذوالفقاری نگاهی نو به مشاوره سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام سخن آشنا اکبر پایندان مقاله+آموزش+اخبار تازه ها عاشقانه geleh..... تصویر سازی و طراحی کتاب کودک 09128546268 09128546268 بــــــــــــــهــــــــــــار ****شهرستان بجنورد**** وبلاگ آموزش آرایشگری پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... ..:.:.سانازیا..:.:. چشمـــه ســـار رحمــت ||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *|| یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ دلدارا جوک بی ادبی عاطفانه موسسه (کانون) فرهنگی هنری قرآن و عترت حسن آباد جرقویه علیا کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب امامزاده میر عبداله بزناباد جلال حاتمی - حسابداری و حسابرسی بـــــاغ آرزوهــــا = Garden of Dreams صراط مستقیم برترین لحظه ها ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی بصیرت مطهر هیئت بیت العباس (ع) روستای المشیر گیاه پزشکی 92 BABAK 1992 مقبلی جیرفتی مجاورِآقا @@@فردوس@@@ سفیر دوستی تنهایی......!!!!!! کربلا جوکستان بی تربیتی تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر عشق مشعلدار تنهای93 سارا احمدی همه چیز از همه جا از همه کس مهندسی+عمران+آبادانی+توسعه ایساکو -فروشگاه برتر-مسیبیان بیصدا ترازسکوت... رنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ .: شهر عشق :. هواداران بیرجندی دکتر قالیباف روزهای بارانی دلم پیامنمای جامع بادصبا هفت آسمان راز رسیدن به شادی و سلامتی معرفی روستای قزل احمد دلـتنگــ همیـشـگـــــــــی ☂ ϟ ☁تبسمے بـہ ناچار ☁ ϟ ☂ ماتاآخرایستاده ایم سایت روستای چشام (Chesham.ir) شهادت به روز داریوش آریا * مالک * ❤ღنیلوفرهای آبیღ❤ علی پیشتاز فرشته پاک دل رها فــشــفــشــه محمدمبین احسانی نیا کوثر ولایت پایگاه مرجع شهیدان باکری اندیشه های من عاشقانه *bad boy* ایرانیان خاطرات و دل نوشته های دو عاشق عاشقتم پرستاری دانشگاه آزاد آباده(ورودی91) پرستاری 91 یاس دانلود مرام و معرفت سوره777 شهیدان مظلومند بصیرت ومعنویت من.تو.خدا صدای دل... سربازی در مسیر عشقی به پاکیه عشق شیرین و آبتین برادران شهید هاشمی شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد یامهدی LOWO منتظر نباش تا پرنده ای بیاید و پروازت دهد در پرنده شدن خویش بکوش rezahosni علی بامری مجله مدیران S&N 0511 **عاشقانه ها** پیکو پیکس | منبع عکس تبیان پلاک صفر عشق یادداشت های من دل پرخاطره ترخون Manna بانوی آسمانی دریایی از غم فریاد شهادت ارواحنا فداک یا زینب علمدار بصیر خادمین فاطمه سلام الله علیها ،جیرفت مشکات نور الله در آغوش خدا محمد قدرتی پسران علوی - دختران فاطمی جون عزیزت بیاتو... به نام خدا زنگ عربی کرمان شهر آسمان مال من است تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل بزرگترین سایت خنده بازار.خنده. شوخی. طنز.خنده دار اصلاحات گل خشک جیغ بنفش در ساعت 25 نت سرای الماس خانلق اس ام اس دنیا عمو همه چی دان هرکس منتظر است... سلام محب برمحبان حسین (ع) profosor دهکده کوچک ما گروه اینترنتی جرقه ایرانی I AM WHAT I AM نهِ/ دی/ هشتاد و هشت بسیج دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران من،منم.من مثل هیچکس نیستم داستان سرا Tarranome Ziba سیرت پیشگان پاتوق دختر و پسرای ایرونی اقیانوس مطلب متین دلنوشته ها Mohammad M.T اسرا غزلیات محسن نصیری(هامون) فیسبوک ایران میلان عکسهای سریال افسانه دونگ یی این جا همه چی در همه هر چه می خواهد دل تنگت نگو ܓ✿ دنـیــــای مـــــــن یه کم فکر کنیم...! Hunter بزرگترین گالری عکس افسانه دونگ یی نوشته های یک دختر تنها و ساده و عاشق ســـــــــرزمـــــــیـــن آهــــــن ولایت من کمیشان جدیدترین آهنگها آتیه سازان اهواز دهکده علم و فناوری آبسردکن جهنم عکس های خفن و کمیای روز و عکس های پرطرفدار ^_^ cool girl ^_^ *دلم برای چمران تنگ شده.* شادِ شاد مرکز متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند من ودنیا ندای تربیت به یادتم عشق پاک تنهایی .............. هر چی هر چی نوری چایی_بیجار دوستانه xXx عکسدونی xXx بارا ن نامه دل نوشته های مائده « « عاشقی » » wizardy tolbar نمی دونم بخدا موندم نیلوفر مرداب SMclasic*LOVE* فقط طنزوخنده واژه های باران تینا!!!! شیاطین سرخ *آوای سارا2* لوازم ارایشی و بهداشتی پارس بیوتی شاپ سرزمین خنگا هوابس ناجوانمردانه سرد است... نقاشی های الیکا یحیایی احکام تقلید pink love باکری میاندوآب •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• حقیقت صراط بادله گشت ...دیگه حسی نمونده زیر اسمان غربت مشاوره وروان شناسی جدید ترین مطالب آزاد خط خطی های یک دخترروانی... محبین دردودل ღஜღمطالب و عکس های جالب و زیبا و دیدنی سکوت(فریاد) عاشقانه ها خانه داری، گل آرایی، دوخت لباس زنانه و مردانه، تزیین منزل فنون و تکنیک ها و نکته های آشپزی+هنری باد صبا ماوای رهگذر بادبادک آرزوها....... حجاب ایرانی شلوغ پلوغ اس دی ان sdn دل نوشته های یک دیلامی خیارج سرای من است مقالات و نرم افزارهای تقویت هوش و حافظه منتظران مهدی(عج) شَبـَــــــــــــــکَة المِشـــــــــــــکاة الإسلامیــــــــــة جک و لطیفه برات محمد هدایتی وبلاگ تحلیلی شهید گرجی yas lets fall in love together یک عاشقانه ی ساده برای من...... its always a good time پایــــــگاه اطــــــلاع رســــــــانی قـتــــلیــــش mehrabani خنده بازار 2 ایه های بارانی pinkwave مشق عشق ناز دخت خورشید بـــآشــگــاه پَــــرواز .. +Man خورشیدها •.♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥.• معارف الدائره! به رنگ آبی من و تو...ما khoshbakhti عمو همه چی دان فرهنگی ______>>>>_____همیشگی هااا____»»»»»_____>>>> Morteza Qasemi:Violinist نگار خــــــــــــــــاطــــــــــــره هـــا دلو بزن به دریا دخترونه حجاب گوهر ناب جوک بی ادبی ، جوک بی تربیتی جوک ، اس ام اس ، عکس باحال *دخترانه هایم* عروسک

سوال:
در دوران غیبت محل اقامت (زندگی) امام زمان  کجاست؟

پاسخ:
«طیبه» یکی از نام‏های مدینه طیبه است. این روایت دلالت می‏کند که آن حضرت‏(ع) غالباً در این شهر و در حوالی آن است. همچنین دلالت می‏کند که همواره با ایشان سی نفر

از یاران خاصشان هستند و اگر یکی از آنها بمیرد، کس دیگری جای‏گزین او می‏شود.

موضوع محل اقامت و سکوت امام مهدی‏(ع) در زمان غیبت از جمله موضوع‏هایی است که ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول داشته است و معمولاً در مجالس و محافل مهدوی

مورد پرسش قرار می‏گیرد.

پیش از پاسخ‏گویی به این پرسش یادآوری این نکته ضروری است که برای غیبت امام مهدی‏(ع) دو معنا قابل تصور است:

نخست ناپیدا بودن امام؛ یعنی اینکه آن حضرت در دوران غیبت از نظر جسمی از دیدگان مردم به دور است و و اگر چه آن حضرت مردم را می‏بیند و از حال آنها باخبر

می‏شود، ولی کسی توان دیدن ایشان را ندارد.

دوم، ناشناس بودن امام: در این فرض آن حضرت در طول زمان غیبت در میان مسلمانان حضور می‏یابد و با آنها مواجه می‏شود، ولی کسی او را نمی‏شناسد و به هویت

واقعی‏اش پی نمی‏برد.1

بحث از محل اقامت و سکونت امام مهدی‏(ع) در زمان غیبت اگر چه در هر دو فرض مطرح می‏شود، ولی به نظر می‏رسد در فرض دوم این موضوع کمتر جای بحث دارد

و آن حضرت با مخفی داشتن هویت خود در هر کجا که بخواهد می‏تواند زندگی کند.

در زمینه محل اقامت امام مهدی‏(ع)، روایت‏های گوناگونی وجود دارد که با توجه به آنها محل‏های احتمالی اقامت آن حضرت را می‏توان به سه دسته تقسیم کرد:


1. محل‏های دور دست و ناآشنا

برخی از روایات، محل خاصی را برای اقامت امام مهدی‏(ع) تعیین نمی‏کنند و جایگاه ایشان را در بیابان‏ها و کوه‏ها، مکان‏های دوردست و محل‏هایی می‏دانند که هیچ کس از آن

آگاهی ندارد. از جمله در روایتی که از خود آن حضرت نقل شده است، ایشان خطاب به علی بن مهزیار می‏فرماید:

«ای پسر مهزیار! پدرم ابو محمد از من پیمان گرفت که هرگز با قومی که خداوند بر آنها خشم گرفته، آنها را لعنت کرده، برای آنها در دنیا و آخرت، بیچارگی رقم خورده و

عذابی دردناک در انتظار آنان است، هم‏نشین نباشم و به من دستور داد که برای اقامت، کوه‏های سخت و سرزمین‏های خشک و دور دست را برگزینم».2

همچنین آن حضرت در توقیع شریفی که خطاب به شیخ مفید صادر شده است، در این زمینه می‏فرماید:

«ما براساس آنچه خدای تعالی برای ما و شیعیان مؤمن‏مان مصلحت دیده، تا زمانی که دولت دنیا از آن فاسقان است، در سرزمین‏های دوردستی که از جایگاه ستمگران دور

است، سکنا گزیده‏ایم، ولی از آنچه بر شما می‏گذرد، آگاهیم و هیچ یک از اخبار شما بر ما پوشیده نمی‏ماند».3

در روایتی که از امام صادق‏(ع) نقل شده است، آن حضرت، جایگاه امام مهدی‏(ع) را جایی ناشناس معرفی می‏کند که جز معدود افرادی از آن آگاهی ندارند:

«و هیچ‏کس از دوست و بیگانه از جایگاهش آگاهی نمی‏یابد مگر همان خدمت‏گزاری که به کارهای او می‏رسد».4

این‏گونه روایات گویای آن است که امام مهدی‏(ع) بر اساس امر الهی، در مکان‏هایی ناشناخته، دور از دست‏رس، به دور از شهرها و آبادی‏ها زندگی می‏کند و از محل اقامت آن حضرت آگاه نیست.


2. محل‏های خاص و شناخته شده

در برخی روایات، از مکان‏هایی خاص به عنوان اقامت‏گاه امام مهدی‏(ع) در دوران غیبت یاد شده است که از آن جمله می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:


الف) مدینه

در برخی روایات، از مدینه منوره به عنوان محل اقامت امام عصر(ع) یاد شده است. در روایتی که از امام محمد باقر(ع) نقل شده است، در این زمینه چنین می‏خوانیم:

صاحب این امر ناگزیر از کناره‏گیری است و او در [زمان] کناره‏گیری خود ناگزیر از [داشتن] نیرو و توانی است. او با وجود آن سی نفر هیچ هراسی ندارد. چه خوب

جایگاهی است [مدینه] طیبه.5

در کتاب شریف «بحارالأنوار» ذیل این روایت چنین آمده است:«طیبه» یکی از نام‏های مدینه طیبه است. این روایت دلالت می‏کند که آن حضرت‏(ع) غالباً در این شهر

و در حوالی آن است. همچنین دلالت می‏کند که همواره با ایشان سی نفر از یاران خاصشان هستند و اگر یکی از آنها بمیرد، کس دیگری جای‏گزین او می‏شود.5

در روایت دیگری که از امام حسن عسکری‏(ع) نقل شده است، آن حضرت در پاسخ این پرسش راوی که می‏پرسد: «اگر حادثه‏ای برای شما روی دهد سراغ فرزندتان را از

کجا بگیریم؟» می‏فرماید: «در مدینه».6

ب) کوه رضوی

برخی روایات، «کوه رضوی» در نزدیکی مدینه را پناه‏گاه و اقامت‏گاه امام عصر(ع) معرفی کرده‏اند که روایت زیر از آن جمله است:

عبدالاعلی مولی آل سام می‏گوید: به همراه ابی عبدالله [امام صادق](ع) [از مدینه] خارج شدیم، زمانی که به روحاء [در اطراف مدینه] رسیدیم، آن حضرت دقایقی نگاهش

را به کوهی که در آن منطقه بود، دوخت و آنگاه فرمود:

«این کوه را می‏بینی؟ این کوه «رضوی» نام دارد و از کوه‏های فارس است. چون ما را دوست داشت، خداوند آن را به سوی ما منتقل کرد. در آن، همه درخت‏های میوه‏دار وجود

دارد و در دو مرحله پناه‏گاهی خوب برای خائف [امام زمان] است. آگاه باش که برای صاحب این امر دو غیبت است که یکی از آنها کوتاه و دیگری بلند است».7

در دعای ندبه نیز از این مکان نام برده شده است.8

یاقوت حموی در مورد منطقه «رضوی» می‏نویسد:

«رضوی، کوهی است میان مکه و مدینه در نزدیکی ینبع و دارای آب فراوان و درختان زیادی است. کیسانیه9 می‏پندارند که محمد بن حنفیه در آنجا زنده و مقیم است».10

گفتنی است در احادیث فراوانی، از «رضوی» یاد شده و از آن بسیار ستایش شده است.11


ج) ذی طوی

مکان دیگری که در روایات از آن به عنوان محل اقامت امام عصر(ع) یاد شده، «ذی طوی» است. «ذی طوی»، نام کوهی در اطراف مکه است. در روایتی که از

محمد باقر(ع) نقل شده، چنین آمده است:

«صاحب این امر را در یکی از این دره‏ها غیبتی است. [در این حال، آن حضرت...] با دست خود به ناحیه ذی طوی اشاره کرد».12

گفتنی است در دعای ندبه نیز به نام این مکان اشاره شده و در برخی روایات، از همین منطقه به عنوان محل تجمع یاران امام مهدی‏(ع) یاد شده است.13


3. در میان مردم

دسته سوم از روایات مانند دسته اول، از جایگاه و مکان خاصی نام نمی‏برند و از آنها استفاده می‏شود که امام مهدی‏(ع) به صورت ناشناس در میان مردم زندگی می‏کند. در

روایتی که از امام صادق‏(ع) نقل شده است، در این زمینه چنین می‏خوانیم:

«چگونه این مردم، این موضوع را انکار می‏کنند که خداوند با حجتش همان گونه رفتار می‏کند که با یوسف رفتار کرد؟ همچنین چگونه انکار می‏کنند که صاحب مظلوم شما ت

همان که از حقش محروم شده و صاحب این امر [حکومت] است ت در میان ایشان رفت و آمد می‏کند، در بازارهایشان راه می‏رود و بر فرش‏های آنها قدم می‏نهد، ولی او را

نمی‏شناسند، تا زمانی که خداوند به او اجازه دهد که خودش را معرفی کند، چنان که به یوسف اجازه داد، آن زمان که برادرانش از او پرسیدند: «آیا تو یوسف هستی؟» پاسخ دهد

که «آری، من یوسف هستم».14

حال این پرسش مطرح می‏شود که کدام‏یک از این سه دسته روایت قابل پذیرش هستند و آیا راهی برای جمع کردن میان آنها وجود دارد یا خیر؟

به نظر می‏رسد میان این سه دسته روایت منافاتی وجود دارد و آن حضرت بسته به شرایط و موقعیت‏های مختلفی که پیش می‏آید، زندگی به صورت ناشناس در میان مردم

و اقامت در مکان‏هایی چون مدینه منوره یا دوری گزیدن از مردم و اقامت در مناطق دور از دست‏رس را انتخاب می‏کند.

به بیان دیگر، براساس دومین معنایی که برای غیبت قابل تصور است؛ یعنی ناشناس بودن امام مهدی‏(ع)، آن حضرت، الزامی برای اقامت در محلی خاص یا دور از دست‏رس ندارد

و می‏تواند به صورت طبیعی در میان مردم زندگی کند. البته ممکن است رعایت مصالحی دیگر، آن حضرت را وادار کند که براساس سفارش پدر بزرگوارشان، کوه‏ها و بیابان‏ها

را اقامت‏گاه خود برگزیند.

بدیهی است اگر قرار باشد آن حضرت به صورت ناشناس در میان مردم زندگی کند، مکان‏هایی چون مدینه منوره در کنار قبر جد بزرگوارش، بهترین مکان خواهد بود.

-----------------------------------
پی‌نوشت‌ها:

1. برای مطالعه بیشتر در این زمینه‏ر.ک: همین کتاب، ص .

2. کتاب الغیبت[ (شیخ طوسی)، ص 161.

3. الاحتجاج، ج 2، ص 599؛ بحارالأنوار، ج 53، ص 176.

4. کتاب الغیبت[ (نعمانی)، ص 172، ح 5.

5. الکافی، ج 1، ص 340؛ کتاب الغیبت[ (شیخ طوسی)، ص 102؛ بحارالأنوار، ج 52، ص 153، ح 6.

6. بحارالأنوار، ج 52، ص 153.

7. الکافی، ج 1، ص 328، ح 2؛ کتاب الغیبت[ (شیخ طوسی)، ص 139؛ بحارالأنوار، ج 51، ص 161، ح 11.

8. کتاب الغیبت[ (شیخ طوسی)، ص 103؛ بحارالأنوار، ج 52، ص 153، ح 7.

9. ر.ک: بحارالأنوار، ج 99، ص 108.

10. کیسانیه پیروان مختار بن ابوعبیده ثفقی بودند. او نخست برای پیشرفت کار خود دعوت به علی بن الحسین‏علیه السلام سپس دعوت به محمد حنفیه می‏کرد. البته کار او

مبتنی بر اعتقاد وی به اهل بیت نبود، بلکه می‏خواست از آن بهره‏برداری سیاسی کرده باشد و چون کارش بالا گرفت خود دعوی دریافت وحی از خداوند کرد و عباراتی مسجع و

مقّفی به تقلید قرآن به زبان می‏راند. (فرهنگ فرق اسلامی، ص 373)

11. یاقوت حموی، مراصد الإطلاع علی أسماء الأمکنته و البقاع، ج 2، ص 620.

12. ر.ک: بحارالأنوار، ج 52، ص 306؛ ج 53، ص 97.

13. کتاب الغیبت[ (نعمانی)، ص 182.

14. ر.ک: کتاب الغیبت[ (نعمانی)، ص 315؛ بحارالأنوار، ج 52، ص 306، ح 80؛ ص 307، ح 81.

15. ر.ک: بحارالأنوار، ج 99، ص 108.

16. کتاب الغیبت[ (نعمانی)، ص 164؛ الکافی، ج 1، صص 336 و 337، ح 4.



92/4/2::: 4:1 ع
نظر()
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ سلام
+ سلام علیک


+ سلام


+ ؟؟
+ سلام
+ خوبید
+ *سلام دوستان عزیز از غیبت بوجود آمده پوزش می طلبم *
+ سلام
+ سلام دوستان عید انقلاب مبارک باد
+ @};- @};- *به یاد غریبان*@};- @};-